HUKUM MEMAKAI BRACES

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum. Hello :)

It's Jumaat again! Have you read al-Kahfi? Just a reminder for you... ♥
Harini I wanna share with you guys tentang "Hukum Memakai Braces" menurut Ustaz Azhar Idrus (UAI) dalam bukunya "Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Semasa". Actually, I bought this book dah lama dah. I used my voucher buku kat Popular. Bagus buku ni. Ringkas, padat dan mudah. Lucu pun ya juga. Hehe :D

| mine

Jom kita tengok apa dia hukum pakai braces since aku pun dalam proses nak pakai braces juga ni! Hee..
SOALAN
Apakah hukumnya memakai (braces) bagi mencantikkan gigi?

JAWAPAN
Ada sarjana fikah mengharuskan memakainya sekiranya alat itu dipakai dengan tujuan membetulkan kecacatan gigi seperti gigi yang tidak rata ataupun terlebih keluar, dan tidak dianggap mengubah ciptaan Allah.
Tetapi, sekiranya memakai alat itu dengan tujuan menambahkan lagi kecantikan gigi yang sedia elok, maka hukumnya adalah dilarang sebagaimana yang disebut oleh beberapa orang sarjana Islam tersohor.

Itu dia. Maka, bagi kes macam aku ni dikira harus untuk pakai braces. Sebab gigi aku bersimpang-siur yakni tidak teratur. Pasal liku-liku sepanjang proses aku nak pakai braces kita cerita entry lain. Ini kira macam muqaddimah saja dulu. Huhuhu..

Sekian untuk hari Jumaat kali ini.
Jaga diri semua!

Assalamualaikum :)

3 comments:

  1. Assalamualaikum,doc ckp gigi bwh sy kalo x pkai braces nnti dia akn jd jarang so akn ganggu bila kunyah makanan so boleh la kn sy pkai braces. And x haram la jugak kalo pkai braces utk gigi ats sbb ada ke org pkai braces utk gigi bwh je..harus ke haram

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. @just me saya bukanlah orang yang pakar nak menentukan hukum memandangkan saya pun merujuk kepada sumber-sumber yg sahih dan boleh dipercayai juga sepertimana yg saya share ni. Ada je yg pakai braces sama ada.atas saja atau bawah saja, kwn saya pn pakai atas saja. Ikut saranan doctor juga macam mana keperluan pemakaian braces tu. Harap menjawab soalan awk ye... :)

    ReplyDelete

No harsh words please. Jazakumullah khairan katsiran! ♥